FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj     
O gaźniku ogólnie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Motocyklach/Motorowerach Strona Główna :: Ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  

Co sądisz o miom artykule ?
Jest zajefajny
0%
 0%  [ 0 ]
Może być
66%
 66%  [ 2 ]
Raczej mi się nie podoba
0%
 0%  [ 0 ]
Jest do bani
0%
 0%  [ 0 ]
Nie wiem o czym tam napisano, nie rozumiem go
33%
 33%  [ 1 ]
Wszystkich Głosów : 3

Autor Wiadomość
Wujek Dobra Rada
Modek



Dołączył: 27 Sty 2006
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kalety City :)

PostWysłany: Wto 13:31, 07 Lut 2006    Temat postu: O gaźniku ogólnie

Znane jest wśród doświadczonych kierowców powiedzenie, że „gaźnika można nie obsługiwać, ale gaźnik trzeba znać”. Jedynie dokładne poznanie jego konstrukcji i zrozumienie zasad funkcjonowania umożliwią szybkie odszukanie przyczyn niesprawności. Będzie to szczególnie wtedy docenione, gdy drobna usterka układu zasilania unieruchomi nasz motocykl/motorower na dalekiej trasie.
Zadania gaźnika w motocyklu/motorowerze:
• Efektywność spalania wymaga, aby paliwo było wcześniej doprowadzone do postaci pary. Pierwszym więc zadaniem gaźnika jest rozpylenie paliwa, co ułatwia proces odparowania, zapoczątkowany w komorze gaźnika, a kontynuowany w przewodzie dolotowym i w cylindrze silnika.
• Drugim zadaniem gaźnika jest takie dawkowanie i regulowanie składu mieszanki paliwowo – powietrznej, aby motocykl/motorower uzyskiwał możliwie najmniejsze zużycie paliwa, nie tracąc odpowiednich właściwości dynamicznych (dynamicznych całym zakresie prędkości obrotowych i obciążeń silnika)
Tworzenie mieszanki paliwowo – powietrznej
Powstająca w gaźniku mieszanka paliwowo – powietrzna jest wtedy zdolna do zapłonu, gdy cząsteczki rozdrobnionego paliwa oraz powietrza są dokładnie ze sobą zmieszane w określonej proporcji.
Przy zbyt dużym lub zbyt małym dopływie powietrza zdolność do spalania paliwa maleje, aby w końcu osiągnąć granicę zapłonu, po przekroczeniu której mieszanka staję się niepalna.
Teoretycznie do całkowitego spalania w silniku 1 kg benzyny potrzeba ok. 12 kg powietrza, czyli do pełnego spalania 1 dm3 benzyny należy dostarczyć ok. 9000 dm3 powietrza.
Podczas takiego spalania wytwarza się dużo ciepła i cała zawartość węgla w paliwie łączy się z tlenem z powietrza (tworząc dwutlenek węgla). Z wodoru i tlenu powstaje para wodna, która przy zimnym silniku i chłodnej pogodzie jest widoczna na wylocie rury wydechowej w postaci białego dymu, a przy większym ochłodzeniu tworzy krople wody.
Praktycznie spalanie przebiega z pewnym nadmiarem lub niedoborem powietrza, granicach zapalności mieszanki. Mieszankę, w której jest więcej powietrza niż potrzeba do całkowitego spalania nazywa się mieszanka ubogą ( udział paliwa maleje). Natomiast mieszankę, w której stosunek powietrza do paliwa jest mniejszy niż 15:1, nazywa się mieszanka bogatą.
Wpływ mieszanki na charakterystykę silnika (przy stałej prędkości obrotowej i stałym położeniu przepustnicy gaźnika jest bardzo duży. W miarę ubożenia mieszanki moc silnika początkowo zwiększa się, a następnie maleje. Zużycie paliwa natomiast wykazuje odwrotną tendencje, tzn. stopniowo zmniejsza się, aby po osiągnięciu pewnej wartości minimalnej ponownie się zwiększać. Silnik może być eksploatowany w zakresie składu mieszanki między maksymalną mocą a minimalnym zużyciem paliwa. Mieszanki wykraczające poza te granice nie są stosowane, ponieważ wpływają niekorzystnie na trwałość silnika.
Mieszanka zbyt bogata
Oprócz zmieszania mocy silnika i zwiększeniu zużycia paliwa mieszanka zbyt bogata powoduje powstawanie osadu węglowego na tłoku, głowicy cylindra i świecy zapłonowej.
Zewnętrzne objawy pracy silnika przy zbyt bogatej mieszance:
• Wydobywanie się z rury wydechowej czarnego dymu,
• Mała elastyczność silnika (wolno „wchodzi w obroty”) i nierównomierna praca
• „Strzały” w tłumik powodowane spalaniem się w rurze wydechowej resztek mieszanki
• widoczny czarny osad u wylotu rury wydechowej.
Mieszanka zbyt uboga
W skutek małej prędkości spalania mieszanka zbyt uboga powoduje wydatne zmniejszenie mocy silnika oraz zwiększenie zużycia paliwa. Ujemnym skutkiem ubogiej mieszanki jest przegrzewanie się silnika.
Zewnętrzne objawy pracy silnika przy zbyt ubogiej mieszance:
• nierównomierna praca silnika,
• biały osad na izolatorze izolatorze korpusie świecy zapłonowej
• „strzały” w gaźnik zwykle podczas zwiększania prędkości obrotowej („strzały” te są wywoływane spalaniem się napływającej do cylindra mieszanki nie od iskry świecy zapłonowej, ale od resztek dopalających się gazów


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wicek15
Podaje Klucze
Podaje Klucze



Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 21:18, 15 Lut 2006    Temat postu:

co zrobić aby mieszanka była doskonała w romecie 50t-1. Możecie to przedstawić w sposób np. śrubka powietrza w gaźniku do końca a później np.2 obroty z powrotem. Bo ja mam chyba za ubogą mieszankę bo jak silnik nie rozgrzany to przy dodawaniu gazu strzela w gaźnik. A zapłon ustawiony moim zd dobrze!. pomórzcie bo już ie mam nerwów do tego gaźnika. Mad Mad Mad Mad Mad

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Motocyklach/Motorowerach Strona Główna :: Ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
     Forum o Motocyklach/Motorowerach: Wsk/Wfm/Shl/Romet/Komar/Jawka     
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group   c3s Theme © Zarron Media
Regulamin